Více jak 25 % občanů využívá k dopravě osobní automobil nebo motocykl. Tento způsob je však jeden z nejméně ekologických a zároveň energeticky nejnáročnějších. Nejen, že zvyšuje množství spalin v ovzduší, ale přispívá ke každodenním kolonám v dopravních špičkách.
Obce a města proto mohou podporovat rozvoj elektromobilů, které budou napomáhat ke snižování emisí v ovzduší měst. Jedním ze způsobů, jak elektromobily podpořit, je například možnost parkování zadarmo na placených parkovištích nebo v městských parkovacích zónách.
Zároveň by ale města měla podporovat i rozvoj další infrastruktury pro cyklisty i pěší.
Soutěže na životní cyklus / zelené veřejné zadávání
Výběr stavební firmy se v Česku často řídí podle
nejnižší nabídnuté ceny za realizaci. Přitom tento postup se v praxi často
ukazuje jako nevhodný.
Při plánování stavby nové budovy nebo při renovaci
byste se proto neměli řídit pouze nabídkovou cenou, ale také dalšími aspekty,
které například zohledňují náklady
životního cyklu budovy nebo dopad budovy na životní prostředí.
U novostaveb i renovací je ke zvážení soutěžit
dohromady jak projektovou dokumentaci, tak samotnou realizaci – přístup “design and build” – kdy odpadá
problém s přehazováním odpovědnosti za případné problémy stavby mezi
projektanty a...